23 سپتامبر 2022- محققان دانشگاه کوئینز بلفاست یک فرآیند کلیدی را کشف کرده اند که در کاهش بینایی و نابینایی در افراد مبتلا به دیابت نقش دارد. این یافته‌ها می‌تواند منجر به درمان‌های جدیدی شود که می‌توانند قبل از بروز هرگونه کاهش بینایی برگشت‌ناپذیری، مورد استفاده قرار گیرند.

رتینوپاتی دیابتی یک عارضه شایع دیابت است و زمانی رخ می دهد که سطح قند خون بالا به سلول های پشت چشم، معروف به شبکیه آسیب می رساند. در حال حاضر هیچ درمانی، فراتر از مدیریت دقیق خود دیابت، وجود ندارد که از پیشرفت رتینوپاتی دیابتی از مراحل اولیه تا انتهایی آن جلوگیری کند. در نتیجه، بخش قابل توجهی از افراد مبتلا به بیماری دیابت هنوز به سمت عوارض تهدید کننده ی بینایی پیشرفت می کنند.

از آنجایی که تعداد افراد مبتلا به دیابت در سطح جهان در حال افزایش است، نیاز فوری به استراتژی‌های درمانی جدید وجود دارد، به ویژه آنهایی که مراحل اولیه بیماری را برای جلوگیری از کاهش بینایی هدف قرار ‌دهند.

شبکیه برای عملکرد صحیح نیاز به تامین اکسیژن و مواد مغذی بالایی دارد. این امر توسط شبکه ی پیچیده‌ای از رگ‌های خونی انجام می‌شود که جریان خون را حتی در نوسانات روزانه فشار خون و فشار چشم حفظ می‌کنند. توانایی رگ‌های خونی برای حفظ جریان خون در یک سطح ثابت، تنظیم خودکار جریان خون نامیده می‌شود. اختلال در این فرآیند یکی از اولین عوارض دیابت در شبکیه چشم است.

پیشرفتی که توسط محققان دانشگاه کوئینز بلفاست انجام شده است، علت این تغییرات اولیه در شبکیه را مشخص نمود. محققان در این مطالعه که در مجله JCI Insight منتشر شده است، کشف کردند که از دست دادن خودتنظیمی جریان خون در طول دیابت به دلیل اختلال در پروتئینی به نام TRPV2 است. علاوه بر این، آنها نشان دادند که اختلال در خودتنظیمی جریان خون حتی در غیاب دیابت باعث آسیبی می‌شود که بسیار شبیه به وقایعی است که در رتینوپاتی دیابتی دیده می‌شود.

تیم تحقیقاتی امیدوار است که از این یافته ها برای توسعه درمان های جدید که به حفظ بینایی افراد مبتلا به دیابت کمک کند، استفاده شود.

پروفسور تیم کورتیس، معاون انستیتوی پزشکی تجربی Wellcome-Wolfson در دانشگاه کوئینز بلفاست و نویسنده ی مسئول این مقاله، توضیح داد: ما از بینش جدیدی که ارائه داده ایم هیجان‌زده هستیم، مطالعه ی ما توضیح می‌دهد که چگونه شبکیه در مراحل اولیه دیابت آسیب می‌بیند. با شناسایی TRPV2، به عنوان یک پروتئین کلیدی درگیر در از دست دادن بینایی مرتبط با دیابت، ما یک هدف و فرصت جدید برای توسعه درمان هایی داریم که پیشرفت رتینوپاتی دیابتی را متوقف می کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-09-uncovering-key-contributes-vision-loss.html